Tuesday, March 17, 2020

NTB85

    Historicky smeroval vývoj počítačov od desktopov cez portable počítače ako KAYPRO II  k notebookom. Preto ani NCB85 nemohlo ostať bokom  a po desktope NCB385 musela teda nevyhnutne nasledovať verzia notebook-ová, čiže NTB85.
    Prvým problémom bol vhodný case. Po dlhšom hľadaní sa mi najviac pozdávala skrinka scabox 686.409 od Scame s rozmermi 300x220x170mm. Táto má dvierka na pánty, ktoré sa dajú navyše v pántoch aj vysúvať. 
    Ďalšia vec bola klávesnica. Keďže ako konzolu používam osvedčený Geoff ASCII terminál, ktorý pracuje s PS/2 klávesnicou, typ bol daný. Do rozmerov dvierok krabice som však žiadnu vhodnú nenašiel, takže urob si sám. Chcel som aby klávesy chodili ako na PC alebo Consul-kách, takže mikrospínače boli mimo hru. Nakoniec som tlačítka vykuchal zo šrotových klávesníc cnc sústruhov. A boli ešte k tomu aj značky Cherry. Sranda je ako sa podobajú na klávesy slušovického počítača TNS SL64 (alebo naopak ?). Butony jednotlivých tlačítok sa skladajú z dvoch častí. Základ je zo svetlo-šedého plastu a na ňom je nasunutý klobúčik z priehľadného plastu. Tým pádom boli popisky bez problémov. Stačilo ich vytlačiť na papier, vystrihnúť a vložiť pod priehľadnú časť. Klávesy som zapojil do mriežky podľa PC klávesnice a napojil na riadiacu dosku s jednočipom 8049. Táto doska pôvodne riadila originál XT/AT klávesnicu. 
    Ako displej som použil LCD s VGA vstupom, s uhlopriečkou 265mm (cca 10"). Používal sa ako náhrada CRT pre cnc-čka. Krabica je priestorovo (zatiaľ) dosť nevyužitá lebo prvú verziu som plánoval s FDD. Od toho som časom upustil a použil som PMD32-SD. Túto som zapojil na univerzálnej doske vo verzii pre spoluprácu s obvodom RIOT 8155 (NCB85V3 nepoužíva 8255) a s budičmi 74LS241.
   
  Momentálne používam Bios v1.1 od R.Bórika, ktorý som mierne doplnil a upravil:

1.   Doplnil som služby logického zariadenia pre znakový vstup RDR: a výstup PUN:. 
Tieto služby používajú sériový port obvodu 8256. Teraz možno využívať program PIP na prenos súborov, tlač na sériovej tlačiarni a podobne.
    Inak využívam sériový port na prenos súborov medzi NTB85 a NCB385 programom xmodem XM5V3, čo je verzia upravená R.Fulekom pre NCB85V3 a obvod 8256. Pri potrebe odoslania viacerých súborov naraz používam knižničný program NULU15, ktorým všetky súbory zbalím do jedného súboru .lbr. Tento prenesiem a potom v cieľovom počítači opäť rozbalím na jednotlivé súbory.

2.   Doplnil som aj službu logického zariadenia pre tlač LST:. Na to som využil brány P1 a P2 obvodu 8256. Ide o štandardný protokol Centronics.
- P2 :     výstup 8-bitových dát
- P1.0 :  vstup signálu BUSY z tlačiarne
- P1.1 :  výstup signálu /STB do tlačiarne

3.   Textové editory ako WordMaster alebo WordStar (ale aj iné programy) pracujúce pod CP/M používajú na pohyb v texte ustálenú kombináciu kláves CTRL + E/X/S/D. Preto som upravil konzolovú rutinu v biose tak aby boli kódy kláves-šípok interpretované ako CTRL + E/X/S/D.
   Ponechal som aj Romanom upravený Dunfieldov Monitor, človek nikdy nevie. 

Toľko popis a teraz obrázky.
   


NTB85 je kompaktný a pohodlne sa prenáša.
Poškrabaniu čelnej plochy v otvorenej polohe zabraňujú silikónové nožičky
nalepené v rohoch. Taktiež sú aj na spodnej strane.


Klávesnicu pri prenášaní po oboch stranách fixujú mechanické zámky.
(nenašiel som vhodný typ, tak som ich musel dať 3D vytlačiť)


 Zadná strana, zľava: port tlačiarne, sériový port, tlačidlo Reset, vypínač
a napájací konektor. NTB85 je napájaný z 12V adaptéra. 


Gumenné nohy prevyšujú konektory, čím ich chránia pred poškodením
pri položení počítača na zadnú stranu.
( v zalepených otvoroch bola pôvodne rukoväť )


 Pohľad na otvorený počítač, pod LCD je otvor na zasunutie SD karty


 Pohľad zboku na otvorený NTB85


 NTB85 v prevádzke.


Beží program WordStar, žltá bodka nad klávesou "+" je LED Caps Lock.
Smerové klávesy (oproti pôvodným kombináciam kláves) výrazne zvyšujú
komfort práce v editore.


A ešte treba NTB85 rozobrať, samozrejme.

Bez krytov


Prívodný kábel klávesnice je rafinovane vedený
do samotného počítača vnútrom pravého pántu .


Detail tlačítok klávesnice.


Drátovačka tlačítok.


Vnútro.


Šasi displeja.
Zľava: doska displeja, PMD32-SD, Geoff terminal, menič podsvietenia LCD


Základná doska.
Vľavo tlačidlo Reset a menič 12/5V s doskou konektorov napájania
(12V používa len displej), v strede doska prevodníka TTL-RS232,
vpravo NCB85V3


Ako vidno na obrázku, vnútri ostalo dosť voľného miesta, nakoľko som na začiatku počítal s osadením FDD. No ale poctivý notebook by mal frčať aj na batériu, takže priestorová príprava je.



Ale predsa, prvý test prevádzky na akumulátor.
avšak tento asi nebude ten pravý  :-)



V pláne je aj doplnenie modulu s koprocesorom Am9511.
Na rozdiel od TurboPascalu určeného pre procesor Z80, Pascal/MT+ funguje aj s 8080/8085 a jeho inštalačné diskety obsahujú dokonca programovú podporu pre Am9511.
  
Pozornému čitateľovi ale iste neuniklo, že som v úvode napísal, že medzi desktopom a notebookom bola ešte verzia "portable"...no a keďže poriadok musí byť, vyzerá to tak, že je zaděláno aj na PTB85 ála KAYPRO II s 9" zeleným CRT a 2 x 5,25 " FDD.

2 comments:

  1. To bude asi najštýlovejší noťas v celej strednej Európe:-)

    ReplyDelete
  2. Ó,ďakujem.Bolo tam viac mechanickej ako el. roboty a v podstate celý software ste urobili ty s Romborom. Takže to išlo takmer samo.

    ReplyDelete